About Me

My photo
shah alam, selangor, Malaysia
seorang manusia biasa, yang berusaha membuat sesuatu yang laur biasa. seorang pelari yang sedang berlari di sebuah trek kehidupan. aku mungkin tidak mampu menjulang senjata, menyumbang emas permata. namun yang ku tahu aku ingin mati sebagai pejuang agama, dalam tekad untuk memburu redhaNya

Saturday, December 25, 2010

second post

Entry kedua untuk malam ini. Tidak sampai berapa minitkan? Terasa banyak pula yang ingin saya kongsikan malam ini. Mungkin blog ini akan menyepi selama beberapa waktu.Jadi saya cuba untuk berkongsi sebanyak yang saya mampu. Atau mungkin juga blog ini akan sepi selamanya seandainya masa saya untuk "pulang" sudah tiba. Semoga perkongsian yang tidak seberapa ini dapat menemani saya di kala saya ketakutan di sana.

Pernahkah anda mengalami situasi di mana awak mengharapkan seseorang datang memeluk anda, menyatakan kata-kata semangat selepas mendengar luahan perasaan anda, tetapi yang berlaku adalah sebaliknya? Orang lain datang kepada awak dengan pipi beranak sungai dengan air mata, suara tersekat-sekat lalu memeluk untuk meminjam kekuatan dari anda yan sebenarnya mengharapkan perkara sama dari orang lain? Seingat saya , saya telah mengalaminya sebanyak dua kali dalam hidup. Ini setakat yang saya ingat.

Kali pertama ketika diploma iaitu ketika pulang dari mengambi peperiksaan. Subjek yang sangat susah ketika itu. Saya sangat runsing dan mengharapkan ada orang yang akan menaikkan semangat saya. Alangkah baiknya jika ada orang berkata begitu dan begini kepada saya. Tabiat saya yang suka berjalan sambil berfkir saya pergunakan sepenuhnya sambil mencari wajah-wajah yang boleh saya jadikan crying shoulder. Tetapi, sesampainya di kolej, jiran sebelah bilik meminta saya kebiliknya. Katanya, rakannya sedang menangis kerana tidak dapat menjawab peperiksaan tadi dengan baik. Agak tragik bagi saya. Tetapi entah kekuatan dari mana saya gagahkan jua untuk berjumpa dengannya. Dan seperti persoalan tadi, apa yang saya ingin orang lain nasihatkan pada saya, itulah yang saya nasihatkan padanya. Seolah-olah bercerita pada diri sendiri.

Kali kedua adalah pada petang tadi. Seorang sahabat tiba-tiba datang lalu terus memeluk saya sambil menangis. Tergamam, saya hanya mampu menepuk belakangnya sambil menyuruhnya bersabar. Allahurabbi....Malam tadi baru sahaja saya menangis seorang diri di atas sejadah tanpa mampu berdoa apa-apa. Seolah-olah tiada kata yang mampu saya ungkapkan untuk memohon kepadaNya lagi. Tetapi Dia Maha Mendengar walau tanpa sepatah kata yang terluah dari bibir saya, yag dapat saya ungkapkan untuk meminta bantuanNYa. Sangat benar bahawa Dia lebih dekat dari urat nadi kita sendiri.

Kesimpulannya, kadang-kadang dia menghantarkan orang yang lebih lemah untuk kita menjadi kuat. Bila kita mengajar, kita akan belajar. Bila kita menasihati, orang yang lebih layak mendengar adalah diri kita sendiri. Allah menunjukkan kasih sayangNya dalam pelbagai cara. Samaada melalui perantara atau diri kita sendiri. Tetapi terpulang kepada kita untuk menerima kasih sayang itu atau sebaliknya.

No comments:

Followers