About Me

My photo
shah alam, selangor, Malaysia
seorang manusia biasa, yang berusaha membuat sesuatu yang laur biasa. seorang pelari yang sedang berlari di sebuah trek kehidupan. aku mungkin tidak mampu menjulang senjata, menyumbang emas permata. namun yang ku tahu aku ingin mati sebagai pejuang agama, dalam tekad untuk memburu redhaNya

Saturday, December 4, 2010

buatlah yang anda mampu

kita selalu rasa bahawa kita mempunyai terlalu banyak tanggungjawab tetapi kita tidak mampu untuk menyelesaikannya. mungkin kerana kekangan masa atau keadaan menjadikan kita banyak merungut. hakikatnya adakah kita telah pun mencuba sehabis daya untuk menyelesaikannya? betulkah masa tidak mencukupi atau kita yang sebenarnya tidak menghargai masa itu dan tidak tahu untuk menguruskannya? pernahkah kita terfikir bahawa setiap pekerjaan, atau tugasan itu bukan datang dari manusia tetapi adalah amanah dan ujian dari Allah? berapa ramai dari kita yang selalu mempersoalkan hasil kerja orang lain sebelum atau kadangkala tanpa merenung adakah kerja kita telah siap dengan sempurna? belum lagi mengambil kira kriteria sempurna yang diinginkan.

tidak ada manusia yang sempurna di dunia ini. tapi kita mampu untuk berusaha untuk menyempurnakan sesuatu perkara itu semaksima mungkin. pandangan orang lain perlu diambil kira tetapi sekadar untuk penambahbaikan, bukan sebagai kata putus yang wajib diikuti. jangan pernah bermimpi untuk memuaskan hati semua orang kerana fitrah manusia itu dijadikan berbeza-beza. yang penting adalah keredhaan Allah.


jika kau bertanya pada manusia
kau akan keliru
kerana pandangan manusia itu subjektif sifatnya
jika kau tanya pada alam
kau mungkin buntu
kerana alam itu bisu dan kaku
jika kau tanya pada hatimu
kau mungkin tersesat
kerana dalam hatimu ada nafsu
yang cenderung menghanyutkan dirimu
jadi
pada siapa perlu kau mengadu?
mengadulah pada Dia yang satu
kerna Dia serba tahu
apa yang terbaik untuk dirimu

No comments:

Followers