About Me

My photo
shah alam, selangor, Malaysia
seorang manusia biasa, yang berusaha membuat sesuatu yang laur biasa. seorang pelari yang sedang berlari di sebuah trek kehidupan. aku mungkin tidak mampu menjulang senjata, menyumbang emas permata. namun yang ku tahu aku ingin mati sebagai pejuang agama, dalam tekad untuk memburu redhaNya

Saturday, December 25, 2010

layang-layang

Dalam perjalanan sebuah kehidupan, manusia selalu memandang hidup itu dalam sudut pandang yang berbeza. Pelbagai analogi diutarakan menurut perspektif masing-masing berdasarkan pengalaman yang telah ditempuhi. Kadang-kadang seseorang manusia itu akan memandang kehidupan dari sudut yang berbezabergantung kepada apa yang ditempuhinya pada hari itu.

Hari ini, saya memandang kehidupan dengan cerita yang lain. Boleh jadi, esok dengan cerita yang lain pula. Tetapi apa yang ingin saya kongsikan hari ini adalah berdasarkan pengalaman, pengamatan dan apa yang daya tempuhi hari ini.

Dan hari ini, saya memandang manusia dan kehidupan seperti satu layang-layang. Pada mulanya ia terbang rendah, yakni pada awal usia kehidupannya. Lama kelamaan ia semakin tinggi dan harapannya adalah ingin mencapai langit. Tetapi, ia terikat dengan tali yang dipegang tuannya. Kadangkala, ia memberontak untuk lepas dari tali tersebut, supaya ia dapat terbang lebih tinggi. Tetapi, kadangkala, tanpa ia sedar tali itu selalu menyelamatkannya apabila ia dihembus angin kencang. Apa akan jadi sekiranya tali itu terputus? Tentunya, ia akan terlepas dari tuannya. Memang ia akan merasa bebas tetapi, kebebasa itu hanya sementara. Akhirnya, semakin hari, setelah puas dihembus angin dan taufan, dibakar terik mentari dan degigit dingin malam, layang-layang itu akan rosak dan semakin rosak. Akhirnya,ia akan terdampar di tanah, tidak berguna lagi. Hilang semua angannya untuk menggapai langit. Di kala itu, tuannya tidak lagi mempedulikannya kerana tuannya masih punya layang-layang yang lain, yang mungin lebih cantik dan hebat. Yang takut terputus talinya, terlepas dari jagaan tuannya. Dan layang-layang yang baru itu, akan kembali kepada tuannya dalam keadaan baik dan selamat. Dan tuannya akan terus menjaganya selagi mana ia kembali dalam keadaan baik kepada tuannya.

Layang-layang = Manusia
Angin = Ujian / dugaan
Tali = Iman
Tuan = Allah swt

No comments:

Followers