About Me

My photo
shah alam, selangor, Malaysia
seorang manusia biasa, yang berusaha membuat sesuatu yang laur biasa. seorang pelari yang sedang berlari di sebuah trek kehidupan. aku mungkin tidak mampu menjulang senjata, menyumbang emas permata. namun yang ku tahu aku ingin mati sebagai pejuang agama, dalam tekad untuk memburu redhaNya

Wednesday, December 29, 2010

Politik Tak Penting? Yea Ke?

Sambil berbual-bual bersama beberapa sahabat sebentar tadi (selepas post entry yang pertama) berkenaan dengan kepincangan sistem di Malaysia (dari sitem pemerintahan hingga sistem perparitan) saya jadi teringat akan perbualan abang saya bersama dua orang pelajar Master baru-baru ini. Saya yang dikategorikan sebagai budak kecil @ budak hingusan (kerana Degree pun tak habis lagi, mereka Master dan bakal Master) hanya menjadi pendengar sahaja. Pada mulanya berkisar tentang projek yang ingin dilaksanakan, yang mana saya agak kurang berminat dan lebih menumpukan perhatian pada Char Kuew Teow di dalam pinggan. Tiba-tiba topik perbualan menyimpang kepada masalah sistem pentadbiran di sektor awam dan akhirnya meleret kepada isu politik semasa. Yang mengecewakan saya adalah (mungkin saya sahaja yang kecewa dan anda tidak) adalah apabila salah seorang pelajar sarjana berkenaan berkata "owh politik, saya tak campur. Malas nak ambil tahu." Inikah sikap seorang bakal ahli akademik yang akan membangunkan ssebuah negara. Pada fikiran saya sia-sia sahaja beliau mengkritik dasar-dasar kerajaan, segala sistem yang ada dan sebagainya jika beliau menolak satu-satunya elemen yang mampu mengubah segala kritikan beliau itu. Tapi apa yang nak dihairankan. Kerana beliau merupakan graduan sebuah universiti tempatan yang saya istilahkan sangat cemerlang dalam melahirka "robot manusia", modal insan yang hanya tahu bekerja dan meletakkan wang dan semangat kesetiaan kepada bangsa melebihi segala-galanya. Mungkin kerana beliau belum lagi menjadi seorang pembayar cukai yang akan mengeluh apabila wangnya digunakan oleh kerajaan untuk membeli bunga api untuk dibakar pada hari Kebangsaan atau mungkin juga kerana beliau belum menjadi seorang bapa yang akan gelisah melihat pergaulan bebas anak gadisnya di Pusat Latihan Khidmat Negara? Kerana itu, beliau merasakan tidak perlu untuk mengambil tahu akan perkembangan politik negara. Terlupa saya ingin bertanya adakah beliau sudah pun mendaftar sebagai pengundi. Tetapi berdasarkan pendapat beliau saya rasakan beliau mungkin tidak pernah berdaftar sebagai pengundi. Jika benar, maka beliau adalah segelintir dari golongan masyarakat yang akan saya persalahkan atas tertegaknya dasar-dasar yang tidak masuk akal, penyelewengan wang cukai yang saya bayar pada kerajaan dan segala masalah yang berkaitan dengan sistem dalam masyarakat. Termasuk kebejatan sosial yang sedang membarah didalam masyarakat kita hari ini.

Mengapa saya menyalahkan beliau dan "rakan-rakan seangkatan" beliau yang menolak untuk ambil peduli tentang politik? Kerana elemen yang mampu mengubah sesuatu dasar dan sistem sesebuah kerajaan adalah politik. Dalam pengkajian saya tentang sitem pemerintahan sesebuah negara, saya menemukan dua elemen yang penting dalam penguasaan sesuatu kaum atau golongan ke atas sesebuah negara iaitu melalui politik dan ekonomi. Di dalam Islam sendiri ada menegaskan bahawa "dirikanlah agama dan tadbirlah (siasatun)  dunia". Kita disuruh mentadbirr dunia yakni bersiasah dalam masa yang sama menegakkan agama. Dan salah satu elemen dalam siasah adalah politik (refer buku2 karangan Sa'id Hawwa berkenaan persoalan negara Islam).

Kesimpulannya, mungkin ada yang merasakan bahawa politik itu tidak penting. Saya tidak mengatakan bahawa politik adalah segala-galanya tetapi banyak perkara yang memerlukan kita untuk berpolitik. Seperti pelajar sarjana tadi,dalam usahanya untuk mengambil hati pensyarah sahaja beliau sudah pun berpolitik. Di mana ada kata pimpin, di situ pasti ada politik

wallahualam

No comments:

Followers