About Me

My photo
shah alam, selangor, Malaysia
seorang manusia biasa, yang berusaha membuat sesuatu yang laur biasa. seorang pelari yang sedang berlari di sebuah trek kehidupan. aku mungkin tidak mampu menjulang senjata, menyumbang emas permata. namun yang ku tahu aku ingin mati sebagai pejuang agama, dalam tekad untuk memburu redhaNya

Saturday, January 15, 2011

Cukup Tawakkalkah Kita??????

Salam sayang buat ikhwah dan akhowat sekalian...

Baru sahaja pulang dari mendapatkan rawatan alternatif. Agak penat tapi terasa ingin sangat berkongsi sesuatu di sini. Kebetulan laptop pinjam ini sedang menyala tanpa pengguna jadi saya singgahlah dahulu.

Seperti yang saya beritahu tadi, saya baru sahaja pulang dari mendapatkan rawatan alternatif untuk masalah kesihatan saya. Ini merupakan rawatan kali kedua di tempat yang sama, dan entah yang keberapa jika termasuk di tempat lain. Apa yang ingin saya kongsikan di sini adalah kata-kata orang yang merawat saya itu. Beliau menuturkan kata-kata ini semasa sesi rawatan yang pertama. Katanya," Saya hanya berusaha membantu, tapi Allah yang sembuhkan," mungkin ayat ini biasa kita dengar apabila menjalani sesuatu rawatan.
Tetapi sejauh mana kita memahami apa yang ingin disampaikan melalui ayat seperti ini? Apa yang saya fahami melalui ayat-ayat seperti ini adalah supaya kita BERTAWAKKAL. Konsep tawakkal yang saya fahami melalui ayat ini adalah seperti berikut:


  1. Yang berkuasa memberi itu, tidak kira kesembuhan, rezki atau sahaja yang dapati, samaada baik atau buruk itu adalah hanya Allah semata-mata. Sedang makhluk itu hanya perantara manakala kejadian itu hanya asbab itu Dia memberi. Pada saya, perawat itu tidak akan mampu membantu menyembuhkan penyakit tanpa keizinan Allah SWT. Sebaliknya, beliau hanyalah merupakan wasilah (alat) untuk menyembuhkan penyakit itu. Contohnya, untuk memotong sehelai kertas, kita mungkin boleh menggunakan gunting. Hakikatnya yang memotong kertas itu kita sedang alat yang digunakan adalah gunting. Boleh sahaja kita menggunakan alat yang lain seperti pisau dan sebagainya tetapi kita hendak menggunakan gunting. Hakikatnya Allah yang menyembuhkan dengan memilih perawat tersebut sebagai alatNya.
  2. "saya sudah berusaha berubat kemana-mana, tapi masih tidak sembuh juga," "ustaz tu penipu je. Saya pergi berubat dengan dia tak ada perubahan pun," Ini adalah antara ayat yang selalu kita dengar, malah kadangkala kita yang berkata sedemikian. Sebenarnya, ianya masih berkait dengan pandangan saya yang pertama tadi. Hanya Allah yang Maha Pemberi. Ada orang bertanya saya, "selepas buat fisio pun tak ok juga? Habis tu bila nak baik," dengan izin Allah, maka terkeluar ayat ini dari mulut saya," Bila-bila Allah nak bagi baik, baiklah nanti." Memang Allah yang menyembuhkan tetapi bukan bermakna kita tidak perlu berusaha. Mungkin kita belum bertemu dengan orang yang ditaqdirkan dan diizinkan Allah untuk membantu kita. Jadi, teruskan mencari.
  3. Selain itu, pada pendapat saya, mungkin sakit itulah yang terbaik untuk kita. Allah akan memberi apa yang kita perlu, bukan apa yang kita mahu. Mengapa kita perlukan sakit? Untuk mengingatkan kita tentang kematian! Banyak kali saya terdetik di dalam hati ' aku ni dah nak mati ke?' terutama apabila merasa sesak dada (kerana gangguan) atau belakang saya terlalu sakit. Apabila ada lintasan sedemikian di dalam maka secara tidak langsung kita akan memuhasabah diri kita, amalan kita, dosa kita, apakah kita sudah bersedia untuk mati? Di kala itu, mungkin saya perlukan sakit itu sebagai asbab untuk saya mengkoreksi diri, memohon ampun kepadaNya, dan bertaubat. Dan, mungkin Allah ingin menaikkan darjat kita dengan pahala sabar dan zikir-zikir kita kepadaNya. Lebih kurang artikel berkenaan menstruation pain yang saya kongsi sebelum ini. Sahabat saya pernah berkata,"Allah rindukan enti, sebab itu Dia menguji enti. Dia rindu suara sang hamba yang meratap merayu kepadaNya." Jangan bersangka buruk dengan Allah dengan beranggapan bahawa Allah tidak ingin menyembuhkan kita untuk menyeksa kita. 
Sama juga dalam konsep perjuangan dalam gerakan Islam. Kita sibuk mempertikaikan faktor kekalahan, menyalahkan dasar, polisi, menuding jari kepada orang-orang tertentu, dan sebagainya. Tetapi dalam masa yang sama kita terlupa kemenangan itu hak Allah. Kita hanya berusaha sahaja. Natijah kemenangan itu pemberian Allah, berdasarkan kesungguhan kita dalam berusaha. DAn tiadalah usaha yang paling utama, yang akan dipandang Allah melainkan untuk mencapai redhaNya. Apalah erti kemenangan jika harakah Islam berpecah belah, sesama ahli jamaah bertikam lidah, hentam menghentam. Mungkin kita menang, tetapi adakah redhaNya bersama dengan kita? 

Saya teringat kata-kata seorang ahli ibadah (maaf saya terlupa namanya) yang berkata lebih kurang begini,

"Sekiranya sakit ini mampu membuatkan Engkau redha kepadaku, maka aku akan rela terus hidup dalam penderitaan ini. Jika nerakaMu mampu membuatkan Engkau redha dengan diriku, maka aku rela dicampakkan ke sana, asalkan Engkau redha kepadaku."

*Kata-kata ini saya dapati dari buku terjemahan karangan Ibnu Qayyim Al-Jauziyyah. 

Akhirnya, sama-samalah kita mengkoreksi diri, cuba memperbetulkan konsep tawakkal dalam hidup kita dengan pemahaman yang sebenar. Semoga perkongsian kali ini bermanfaat untuk kita bersama. 

Wallahualam

No comments:

Followers