About Me

My photo
shah alam, selangor, Malaysia
seorang manusia biasa, yang berusaha membuat sesuatu yang laur biasa. seorang pelari yang sedang berlari di sebuah trek kehidupan. aku mungkin tidak mampu menjulang senjata, menyumbang emas permata. namun yang ku tahu aku ingin mati sebagai pejuang agama, dalam tekad untuk memburu redhaNya

Saturday, January 22, 2011

bukan style semata-mata

Salam alaik kepada saudara-saudaraku sekalian.

Pernahkah kalian mendengar istilah-istilah seperti DREADLOCKS, RASTAFARI, dan RAGGEA? Bagaimana pula dengan nama-nama berikut seperti BOB MARLEY dan  Haile Selassie I of Ethiopia? Tidak kenal juga? Pernah lihat gambar-gambar ini




pernah lihat gaya rambut begini?
kenal siapa orang ini?

Bagi yang tidak mengetahui gaya apakah ini dan tidak mengenali siapakah orang ini, gaya rambut ini dikenali sebagai Dreadlocks, yang menjadi salah satu rukun dalam pegangan Rastafari, manakala orang di dalam gambar itu adalah Robert Nesta Marley, atau lebih dikenali sebagai Bob Marley. Rastafari pula adalah satu pegangan atau anutan yang tersebar dikalangan penganut Kristian di Jamaica bermula sekitar 1930an. Puak Rastafari memuja  Haile Selassie I of Ethiopia, bekas pemerintah Ethiopia (kira macam tuhan la). Mereka menggelarnya Jah yang kononnya sebagai pengganti Jesus. Kesimpulannya Rastafari adalah satu agama yang bertentangan dengan ajaran Islam, malah berasal dari ajaran Kristian. 

Apa kaitan Rastafari dengan muzik Raggea? Rastafari disebarkan melalui muzik Raggea yang dipelopori oleh Bob Marley. Dalam anutan Rastafari mereka menyanjung penggunaan Ganja (Canabis) sebagai cara untuk menyucikan diri (tapi rasanya lebih nak hilangkan stress dengan berkhayal dan lari dari masalah ie. kemiskinan). 

Mengapa tiba-tiba saya nak sibuk-sibuk pasal reggae ni? Takda cerita lain ke? Sebabnya begini. Pernah tidak anda terserempak dengan orang Melayu Islam yang bergaya seperti di atas? Pernah tidak anda mendengar anak-anak Melayu Islam menyebut tentang Bob Marley dan menyanjung muzik Reggae? " Pernah juga. Tapi itu STYLE je. Bukan betul-betul Rastafari." Benarkah ianya hanya STYLE  semata-mata? Bagaimana dengan hadis Rasulullah SAW yang berbunyi;

 “Sesiapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka dia dalam kalangan mereka” 


“Hadis menjadi dalil bahawa sesiapa yang menyerupai golongan fasik, atau kuffar atau ahli bid’ah dalam apa-apa perkara yang khusus untuk mereka, samada dalam pakaian, kenderaan atau cara, maka dia termasuk dalam kalangan mereka. Jika dia menyerupai kafir dalam pakaian (khusus) dan beriktikad untuk jadi seperti mereka, maka dia telah kufur. Jika dia tidak beriktikad demikian, maka para fuqaha (ahli fekah) berbeza pendapat mengenainya. Ada yang menyatakan dia menjadi kufur kerana berdasarkan secara zahir hadis tersebut. Ada yang menyatakan tidak kufur, tetapi dia diadabkan (oleh pemerintah)”. (al-Son’ani, Subul as-Salam, 4/321. Beirut: Muassasah Fuad).

Minda Tajdid
Prof Madya Dr. Asri Zainul Abidin


Saya mengenali Dreadlocks sebelum saya mengenali Rastafari (pernah melihat gaya rambut sebegitu). Kemudian, ketika saya terbaca sebuah novel (Sigaraning : Imaen) saya mendapat sedikit gambaran mengenai Rastafari dan Dreadlocks. Jadi saya rasa terpanggil untuk mengkaji sedikit tentang budaya ini yang saya lihat bersepah di kalangan anak-anak muda Melayu Muslim. Setakat ini saya tidak pernah lagi melihat orang cina yang bergaya seperti itu tetapi ada dikalangan masyarakat india. Apa yang saya ingin tekankan di sini adalah kedudukan Dreadlocks dan Rastafari adalah sama dengan sambutan Valentines Day Freemansonary. Bezanya ia versi Jamaica sedang Freemanson dari Eropah. 

cubalah perhatikan sekeliling anda. Ada tidak orang yang kulitnya sama seperti anda, bertutur bahasa yang sama dengan anda tetapi bergaya seperti gambar di atas. Sekiranya ada, cubalah ingatkan dirinya tentang apa yang saya kongsikan ini. 

p/s 
siapa kata baca novel buang masa? tengok novel la kawan....



No comments:

Followers