About Me

My photo
shah alam, selangor, Malaysia
seorang manusia biasa, yang berusaha membuat sesuatu yang laur biasa. seorang pelari yang sedang berlari di sebuah trek kehidupan. aku mungkin tidak mampu menjulang senjata, menyumbang emas permata. namun yang ku tahu aku ingin mati sebagai pejuang agama, dalam tekad untuk memburu redhaNya

Wednesday, April 10, 2013

Tribute Buat Nenda

Pak HAMKA pernah menyatakan bahawa beliau sendiri ketika terlantar di hospital, beliau asyik membaca kembali bukunya itu (Tasauf Moden). Dan seketika itu juga mereka yang menziarahinya bertanya: 
"Apa bapak sendiri membaca kembali buku Tasauf Moden ini? Bukankah bapak yang mengarangnya?"

Sambil tersenyum Buya HAMKA menjawab:

"Yaaa...benar..pengarangnya sendiri kembali mengambil manfaatnya dan mengubati hatinya dengan karangannya ini. Bukan semata untuk orang lain yang membacanya..."

"patutkah kam menyuruh manusia supaya berbuat kebaikan sedangkan kamu lupa terhadap dirimu sendiri padahal kamu semua membaca kitab Allah, tidakkaj kamu berakal?"
Al-Baqarah : 44
(petikan dari  Tribute Buat Nenda  2: Rashidy Jamil Al-Rashid)

Kalau kita menulis blog dengan niat supaya ada orang lain yang akan membacanya, kemungkinan besar kita akan kecewa. Setiap kali saya menulis, ianya lebih untuk diri sendiri. Kerana hanya saya yang betul-betul memahami apa yang saya tulis. Kalau yang baik, saya akan ambil sebagai panduan. Kalau yang merapu, saya akan senyum sendirian sambil fikir, "macam mane aku boleh mengarut sampai macam ni sekali?" dan buat azam untuk tak nak ulang lagi ( walau kadang azam jadi asam -_-). Tapi tak kisahlah. 

Jadi tulislah apa-apa pun. Jangan fitnah, bohong dan maki hamun sudahlah.
Alaaah.... Bukan untuk orang lain pun... untuk diri sendiri juga. 

only a creation created by the almighty creator

No comments:

Followers