About Me

My photo
shah alam, selangor, Malaysia
seorang manusia biasa, yang berusaha membuat sesuatu yang laur biasa. seorang pelari yang sedang berlari di sebuah trek kehidupan. aku mungkin tidak mampu menjulang senjata, menyumbang emas permata. namun yang ku tahu aku ingin mati sebagai pejuang agama, dalam tekad untuk memburu redhaNya

Wednesday, May 11, 2011

Ibrah itu perlu dicari

"Budak ni kalau dia tengok tikar, dia tak nampak tikar. Dia nampak benda lain", Lebih kuirang beginilah ayat yang diutarakan oleh seorang kakak apabila saya mengulas tentang suatu perkara (yang tidak lagi saya ingat apakah ia) beberapa waktu dahulu. "Dia ni, kalau explain mesti panjang lebar", kata ukhti yang lain pula. "awak ni, bahasa berbunga sangat, suka pakai analogi. Straight to the point je tak boleh?"

Err...salah ke apa yang saya buat? Maksud saya adakah cara saya (berdasarkan komen di atas) adalah satu perkara yang negatif?

Sikap saya yang sebenar adalah saya suka mengkaji. Dan apa yang kaji dan saya perhatikan itu akan saya kaitkan dengan kehidupan saya, agama saya, kerja harian saya dan apa sahaja yang sesuai untuk dikaitkan. Dan, satu lagi sikap saya, saya suka berkongsi apa yang saya tahu. Terutama jika ia berguna kepada orang lain. Sebagai contoh, dengan sedikit ilmu berkaitan perabot dan perkayuan, saya suka berkongsi tips berkenaan kualiti dan jenis-jenis kayu, supaya rakan-rakan saya tidak tertipu dengan auta tauke kedai perabot. Dan pada saya juga, ilmu bukan hanya berguna ketika di dewan peperiksaan. Manfaatnya menjangkaui lebih dari itu.

Saya agak mengagumi saudara Hilal Asyraf (langit ilahi) kerana gaya dakwahnya yang banyak dipetik melalui pengalaman kehidupannya sendiri. Dengan skill penulisannya yang sangat baik, setiap ibrah dan pengajaran dari kisah-kisah yang dihikayatkan, berjaya dihadam oleh pembaca.

Seperti seorang perisik yang perlu mahir membaca suasana, seorang daie' perlu bijak menganalisa dan memanipulasi suasana di sekelilingnya. Carilah nota-nota untuk silibus pelajaran kehidupan disekeliling kita. Mungkin ada formula penting yang sangat berguna dari sehelai daun yang gugur ke tanah, atau dari sebiji batu di tepi jalan.



  1. Allah-lah yang meninggikan langit tanpa tiang (sebagaimana) yang kamu lihat, kemudian Dia bersemayam di atas 'Arsy, dan menundukkan matahari dan bulan. Masing-masing beredar hingga waktu yang ditentukan. Allah mengatur urusan (makhluk-Nya), menjelaskan tanda-tanda (kebesaran-Nya), supaya kamu meyakini pertemuan(mu) dengan Rabbmu. (QS. 13:2)
  2. Dan Dialah Rabb yang membentangkan bumi dan menjadikan gunung-gunung dan sungai-sungai padanya. Dan menjadikan padanya semua buah-buahan berpasang-pasangan 765, Allah menutupkan malam kepada siang. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi kaum yang memikirkan. (QS. 13:3)
  3. Dan di bumi ini terdapat bagian-bagian yang berdampingan, dan kebun-kebun anggur, tanaman-tanaman dan pohon korma yang bercabang, disirami dengan air yang sama. Kami melebihkan sebagian tanam-tanaman itu atas sebagian yang lain tentang rasanya. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi kaum yang berfikir. (QS. 13:4)

No comments:

Followers