About Me

My photo
shah alam, selangor, Malaysia
seorang manusia biasa, yang berusaha membuat sesuatu yang laur biasa. seorang pelari yang sedang berlari di sebuah trek kehidupan. aku mungkin tidak mampu menjulang senjata, menyumbang emas permata. namun yang ku tahu aku ingin mati sebagai pejuang agama, dalam tekad untuk memburu redhaNya

Monday, May 16, 2011

Bekerja untuk Islam


Alhamdulilah...akhirnya blogger aktif semula. Miss this page very much. Leaving internet for a few days (2 hari je kot) I kinda lost a lot. 

Ingin menghikayatkan sebuah kisah dari kehidupan seorang teman. Mungkin pada orang lain kisahnya biasa sahaja tetapi bagi saya, jika saya berada di tempatnya, belum tentu saya mampu menjadi seperti dirinya. Sahabat saya ini memiliki ijazah yang boleh beliau gunakan untuk mendapatkan kerja yang lumayan. Tetapi, cintanya pada perjuangan menyebabkan beliau lebih rela bekerja di sebuah agensi kerajaan tempatan yang gajinya sekitar RM700-RM900 sebulan, semata-mata untuk memudahkan urusan jemaah. Memang beliau terfkir untuk mencari pekerjaan yang lain tetapi beliau khuatir tiada siapa yang sanggup menggantikan tempat beliau di situ. Dan jika beliau ingin menukar kerja sekalipun, beliau akan memastikan pekerjaan tersebut membolehkan beliau bergerak sepenuh masa dengan kerja Islam. Siapa diantara kita yang sanggup mengorbankan peluang pekerjaan bergaji beribu-ribu ringgit semata-mata untuk bergerak sepenuh masa dengan kerja Islam? Jika ada pun, berapa kerat agaknya? 

Dalam keadaan sibuk menguruskan perkahwinan, tuntutan perjuangan tidak juga surut. Bermotosikal menjelang subuh sudah jadi kebiasan baginya. Dan untuk pengetahuan pembaca, sahabat saya ini adalah seorang muslimat. Di sini juga, ingin saya kongsikan pengalaman menemani dan membantu beliau untuk program baru-baru ini. AJK program hanya dua orang sahaja pada mulanya iaitu beliau dan seorang sahabat muslimin. Bayangkan, beliaulah yang mengambil peserta, menjadi moderator, menguruskan makanan, mencari dan menghubungin penceramah dan fasilitator, pendek kata segala-galanya. Bukan beliau tiada meminta pertolongan sahabat-sahabat tetapi malangnya mesej yang dihantar hanya di pandang sepi. Mujurlah ada sahabat-sahabat yang di linkkan oleh JPMLN turun membantu sebagai fasilitator. Ditambah dengan kehadiran saya dan seorang lagi sahabat muslimat untuk membantu dari aspek teknikal pada hari pertama. Tetapi pada hari kedua, tenaga penggerak kemali berkurang kepada 6 orang sahaja dan untuk teknikal hanya tinggal saya seorang.

Alhamdulillah program berjalan lancar. Tetapi, pada sebelah malamya pula berlangsung program lain di tempat tersebut, dan beliau dikehendaki menyediakan makanan dan tempat program. Beliau dimaklumkan pada pukul 5 petang sedang program akan berlangsung pada jam 8 malam. Maka melilaulah kami mencari makanan menaiki kereta yang dipinjamkan seorang sahabat untuk program sebelum itu dari satu seksyen ke satu seksyen. Akhirnya makanan sempat dihidangkan sebaik sahaja acara tamat. Sekali lagi pertolongan Allah memihak kepada kami. Selesai program, Dewan ditinggalkan dalam keadaan yang agak menyedihkan, yang sudah pasti perlu dibereskan oleh beliau. Kemudian, kira-kira pukul 12.30 malam, kami terpaksa pula menghantar kereta yang di pinjam itu kepada tuannya dan mengambil motorsikal beliau yang ditinggalkan kepada tuan kereta. 

Sekali lagi ujian Allah menjengah kami. Dalam perjalanan pulang, di tengah-tengah lebuh raya kira-kira pada jam 1.00 pagi, tayar motorsikal pula bocor dan kami hampir terbabas. Kami terpaksa menuntun motorsikal tersebut, berpatah balik ke Petronas berhampiran, kira-kira lebih dari 1 Km. Dalam keadaan yang letih, mata yang mengantuk, hanya tawakkal pada Allah dan signboard Petronas itu yang menjadi penguat kami. "takpe, dah dekat dah," walaupun kami terpaksa berhenti sebanyak tiga kali untuk mengambil nafas. Sepanjang perjalanan beliau asyik memohon maaf. Kira-kira 100 meter dari Petronas tersebut, kami bertemu dengan seorang mekanik yang menwarkan bantuan. Alhamdulillah, walaupun terpaksa membayar RM30 dengan alasan sudah lewat, sekurang-kurangnya kami tidak perlu menunggu lama di situ, atau menyusahkan orang lain untuk mengambil kami. Dan kami sampai ke rumah dalam pukul 2.00 pagi. 

Mungkin kisah ini tidak sehebat kisah pejuang-pejuang yang mendekam di penjara, diseksa dan sebagainya. Tetapi, cuba bandingkan dengan keadaan diri kita. Adakah kita sudah cukup bersusah payah dalam perjuangan Islam? Adakah kita sanggup mengorbankan gaji yang lumayan, keselesaan dan kemewahan hidup semata-mata untuk perjuangan Islam? Benar, jihad ekonomi juga penting, tapi, jika semua orang berfikiran seperti itu, siapa yang akan menjadi penggerak (amilin) untuk menggerakkan perjuangan Islam? Dan adakah kita pasti kemewahan itu tidak akan melalaikan kita? 

Islam tidak akan rugi tanpa kita, tetapi, siapalah kita tanpa Islam.....

No comments:

Followers