About Me

My photo
shah alam, selangor, Malaysia
seorang manusia biasa, yang berusaha membuat sesuatu yang laur biasa. seorang pelari yang sedang berlari di sebuah trek kehidupan. aku mungkin tidak mampu menjulang senjata, menyumbang emas permata. namun yang ku tahu aku ingin mati sebagai pejuang agama, dalam tekad untuk memburu redhaNya

Friday, April 8, 2011

silibus kehidupan

Saya belajar sesuatu hari ini. Semasa mengendalikan usrah untuk pelajar Sri Pintar. Apa yang saya pelajari hari ini adalah bahawa dalam usrah, kita belajar memahami agama, dan bagaimana untuk mengimplimentasikan (maaf saya tidak jumpa perkataan yang lebih mudah) agama di dalam kehidupan. Di dalam kelas, mereka belajar tentang Fiqh, asas fiqh dan sebagainya. Tetapi, dalam usia semuda mereka, sukar untk mereka mempraktikkan ilmu yang dipelajari itu di dalam kehidupan. Usrah membantu mereka untuk memandang Islam dengan lebih luas berdasarkan huraian yang diberikan oleh naqib atau naqibah melalui penjelasan yang bersifat kontekstual (wqi'iah) iaitu bersesuaian dengan kematangan dan tahap pemikiran mereka.

Namun, apa yang membimbngkan saya adalh sekiranya saya tidak mampu berperanan sebagai naqibah yang efektif. Setiap contoh dan penjelasan yang diberi perlu selari dengan tahap pemikiran mereka. Masalahnya adalah sekiranya penjelasan dan huraian saya terlalu advance sehingga lari dari konteks kehidupan mereka sebagai pelajar sekolah.

Bagi mereka, setakat ini, usrah adalah tempat mereka menimba ilmu tentang kehidupan yang disampaikan secara santai. Jika di dalam kelas mereka belajar tentang agama Islam, dalam usrah pula mereka belajar bagaimana untuk hidup dengan Islam sebagai seorang muslim.

Sekarang baru saya tahu mengapa usrah itu penting. Ramai kita dengar graduan pengajian Islam atau bekas pelajar sekolah agama yang berkarakter tidak seperti gelaran mereka. Ini kerana mereka hanya belajar tentang agama Islam tetapi tidak tahu bagaimana untuk hidup dalam Islam sebagai seorang muslim.

Ini hanya sekadar perkongsian tentang silibus kehidupan yang saya pelajari hari ini. Tidak semestinya betul malah mungkin juga salah.

Wallahualam

No comments:

Followers