About Me

My photo
shah alam, selangor, Malaysia
seorang manusia biasa, yang berusaha membuat sesuatu yang laur biasa. seorang pelari yang sedang berlari di sebuah trek kehidupan. aku mungkin tidak mampu menjulang senjata, menyumbang emas permata. namun yang ku tahu aku ingin mati sebagai pejuang agama, dalam tekad untuk memburu redhaNya

Tuesday, April 19, 2011

new police story..the best jackie chan movie ever

Malam ini, entah mengapa, tergerak hatiku untuk menonton filem ini. Mungkin kerana mataku sempat menyinggah ke skrin televisyen di restoran sebentar tadi, meyebabkan aku tersangat teringin untuk menonton filem ini hingga ke sudah.

New Police Story, sequel terakhir daripada hikayat Police Story, yang meletakkan Jackie Chan sebagai teraju utama. Berkisar tentang kehidupan anggota polis di kota metropolitan Hong Kong yang tidak banyak bezanya dengan Kuala Lumpur. Korupsi, hidangan enak yang sukar untuk ditolak. Pertembungan antara aparat keamanan dan gangster yang meraja, bagai perang yang tiada kesudahan. Namun, kadangkala, hubungannya melebihi keakraban antara kawan. Berlaku bela-membela, dan jaga-menjaga, suatu urusniaga yang tiada hitam putih, namun, mengkhianatinya beerti menggali lahad untuk diri dan seiisi keluarga.

Aku jadi terfikir, adakah senario yang sama turut berlaku di Malaysia. Menurut pengalamanku, adalah sangat tidak mustahil untuk ia berlaku. Jika tidak, mengapa kewujudan SPRM dicontohi daripada negeri pulau itu? pernah dengar Independent Commision Against Corruption? ICAC? Cubalah google. Aku tidak berminat untuk bercerita banyak tentang agensi ini.

Yang ingin ku hikayatkan, banyak percubaan kita untuk meniru mereka. Mereka ada sequel Police Story, kita ada Gerak Khas yang bermula sedari filem Bukit Kepong lagi. Mereka ada ICAC, kita ada SPRM. Mereka ada polis baik dan polis jahat, kita juga ada (kot) polis baik dan (memang sah) ada polis jahat (versi siput babi perosak). Yang lainnya, mereka ada integriti, kita tiada. Mereka serius memerangi rasuah, kita hangat-hangat...err..sambung sendirilah. Di Hong Kong, saksi dibunuh oleh mafia sebelum masuk premis ICAC. Tapi di Malaysia lagi hebat, saksi mati di premis SPRM. Adalah bijak pandai yang kata," ini menunjukkan ketegasan SPRM kerana dapat menimbulkan tekanan kepada saspek sehingga saspek membunuh diri." Tersangatlah bijakkkan. Sebab tu aku kata kita lagi hebat dari Hong Kong.

Adalah kot versi polis baik kat Malaysia ni yang ala-ala Inspektor Chan tu. Tapi aku belum jumpa. Paling baik pun aku tengok adalah seorang pegawai polis tu yang pergi solat maghrib berjemaah dekat surau stadium Bukit Jalil masa buta bantahan konsert Adam Lembik dulu. Tu pun seorang sahaja antara beratus kat situ. Yang lain tu datang bulan kot. Paling hampagas bila diorang pakat gelak-gelak masa orang baca doa dan takbir. Takpelah. Gelaklah sekarang. Kita tengoklah nanti dekat padang mahsyar nanti. Korang mampu gelak ke tidak.

Mengantuk sudah...Sambung esoklah pula. Esok nak kaji pasal ape yea? Hantu Kak Limah kot....tengoklah macam mane......

No comments:

Followers