About Me

My photo
shah alam, selangor, Malaysia
seorang manusia biasa, yang berusaha membuat sesuatu yang laur biasa. seorang pelari yang sedang berlari di sebuah trek kehidupan. aku mungkin tidak mampu menjulang senjata, menyumbang emas permata. namun yang ku tahu aku ingin mati sebagai pejuang agama, dalam tekad untuk memburu redhaNya

Tuesday, October 2, 2012

Taklifan

"Sesuatu taklifan itu boleh dipandang dari pelbagai sudut. Pertama, ruang dan peluang untuk mendapat manfaat dan kebaikan sebanyak mungkin dengan kelebihan kuasa dan keistimewaan yang ada. Kedua, dapat dilihat sebagai segunung beban yang memaksa untuk dipikul tanpa mengira kemampuan individu yang memikul. Ketiga, dapat juga dilihat sebagai hamparan hikmah yang menjanjikan pahala seluas langit dan bumi. Segalanya, bergantung kepada sudut pandang individu".

Sudut pandang yang ketiga sangat menggiurkan mereka yang haloba dalam memburu redha dan cinta Allah. Teorinya mudah. Dengan menganggap segala taklifan yang dilaksanakan adalah ibadah dan Allah sebagai "majikan" maka, segalanya akan indah walau payah. Tapi itu hanya teorinya.

Sejujurnya, saya sedang berusaha, dengan segala susah payah, untuk mengubah sudut pandang saya yang terpatri pada sudut pandang kedua untuk beralih kepada sudut pandang ketiga. Jika mengikut kata emosi saya, taklifan yang ada kini bukan lagi seperti gunung yang menghempap. Tetapi seperti Matahari yang akan melanggar Bumi!. Dahsyat bukan? Jadi bagaimana untuk saya mengubah sudut pandang saya yang sangat negatif ini untuk menjadi positif? Terus terang, amat, amat, amat susah....

Tetapi, saya tidak mahu terus tenggelam. Hamparan hikmah itu perlu saya teroka. Bukan hanya untuk saya, tetapi untuk mereka yang akan berkongsi segala khazanah hikmah itu. Susah. Sangat, sangat, sangat susah. Payah. Tiada kata yang mampu menggambarkan. 

Tapi, perlukah saya mengalah? Setelah sejauh ini saya melangkah? Walau betapa payah saya rasakan langkah ini, adakah setaraf dengan pedih payahnya murabbi yang telah membuka jalan hikmah ini? Jauh. Teramat, amat, amatlah jauh. 

Jangan mengalah. Saya takkan mengalah. Ini jalan yang saya pilih sendiri. Yang dibuka dengan penuh tawakkal kepada Yang Memberi Petunjuk. Saya perlu terus memberi. Walau saya juga masih mencari. 

Sisihkan Ya Allah, sudut pandang pertama dan kedua. Jadikan saya hamba yang haloba dan tamak dengan redha Mu. Gantikan henyakkan beban ini dengan hamparan hikmah seluas langit dan bumi. 



only a creation created by the almighty creator

No comments:

Followers