About Me

My photo
shah alam, selangor, Malaysia
seorang manusia biasa, yang berusaha membuat sesuatu yang laur biasa. seorang pelari yang sedang berlari di sebuah trek kehidupan. aku mungkin tidak mampu menjulang senjata, menyumbang emas permata. namun yang ku tahu aku ingin mati sebagai pejuang agama, dalam tekad untuk memburu redhaNya

Saturday, September 29, 2012

Lelaki dambaan wanita

"Orang perempuan suka lelaki macam mana?"



Rasanya ada beberapa kali aku ditanya dengan soalan ini oleh anak-anakku. Dan aku menjawabnya dengan jawapan yang berbeza-beza setiap kalinya. Tetapi malam ini aku rasa aku mendapat jawapan yang paling tepat.

Pelindung

Itulah yang setiap wanita inginkan dari seorang lelaki. Seorang lelaki yang mampu melindungi dirinya dari sesuatu yang ditakutinya. Tetapi, ketakutan setiap manusia adalah berbeza, maka jenis perlindungan yang diperlukan juga berbeza.

Seorang yang bersifat materialistik, pasti akan mencari seseorang yang mampu melindunginya dari kemiskinan, kelaparan, dan kesusahan duniawi. Maka dicarinya orang yang kaya raya, yang mampu melindunginya dari kemiskinan, kesusahan dan kekecewaan sekiranya tidak memperolehi apa yang dihajatinya.

Bagi seorang yang kesepian, pastinya dia mencari seorang yang mampu menyingkirkan kesepian itu dari hidupnya. Yang mampu mengubat kesunyian hatinya. Memberi ceria dan warna dalam hidupnya. Melindunginya dari kesedihan dan kegelapan sebuah kesepian.

Pelindung dari api neraka



Seorang wanita solehah pula, pasti mendambakan seorang pahlawan yang mampu menjauhkan dirinya dari bakaran api neraka Allah s.w.t. Seorang yang betul-betul cinta akan pasangannya, pasti akan berusaha melindungi diri pasangannya agar kesusahan yang maha dahsyat di akhirat kelak tidak menimpanya. Seorang lelaki, yang mengaku begitu menyintai seorang wanita, pasti tidak akan membiarkan cintanya itu menyebabkan wanita itu terhumban ke dalam api neraka. Analoginya, sekiranya kita takutkan sesuatu, cara yang paling selamat adalah menjauhi ketakutan itu sejauh-jauhnya. Bukan mengambil risiko untuk mendekatinya.

Ketahui apa yang ditakuti

Pesanku, carilah ketakutan dalam dirimu. Kenali dan pastikan apakah ketakutan terbesar dalam hidupmu. Maka dengan itu, kau akan mudah memilih siapa pelindungmu. Bagi para pelindung pula, kenali ketakutan si dia, dan bawa dia jauh-jauh dari ketakutn itu. Tetapi ingatlah, tiada ketakutan yang lebih besar melainkan ketakutan terhadap kemurkaan Allah s.w.t.


P/s
mungkin saya pernah mencoretkan entry yang isinya lebih kurang sama dengan ini. Tetapi tidak salahkan sekiranya saya utarakan semula untuk ingatan bersama.

only a creation created by the almighty creator

No comments:

Followers