About Me

My photo
shah alam, selangor, Malaysia
seorang manusia biasa, yang berusaha membuat sesuatu yang laur biasa. seorang pelari yang sedang berlari di sebuah trek kehidupan. aku mungkin tidak mampu menjulang senjata, menyumbang emas permata. namun yang ku tahu aku ingin mati sebagai pejuang agama, dalam tekad untuk memburu redhaNya

Tuesday, August 23, 2011




“Sesungguhnya Jibrail (A.S) telah membisikkan (doa) kepadaku, katanya: Celakalah orang yang mendapati bulan Ramadhan tetapi dosanya tidak juga diampuni. Lalu aku pun mengaminkan doa tersebut. Ketika aku naik ke anak tangga kedua, dia berkata lagi: Celakalah orang yang (apabila) disebut namamu di sisinya tetapi dia tidak menyambutnya dengan salawat ke atasmu. Lalu aku pun mengaminkannya. Dan ketika aku naik ke anak tangga yang ketiga, dia berkata lagi: Celakalah orang yang mendapati ibubapanya yang sudah tua atau salah seorang daripadanya, namun mereka tidak memasukkan dia ke dalam syurga. Lalu aku pun mengaminkannya.
Hadits Riwayat Bazzar dalam Majma’uz Zawaid 10/1675-166, Hakim 4/153 disahihkannya dan disetujui oleh Imam Adz-Dzahabi dari Ka’ab bin Ujrah, diriwayatkan juga oleh Imam Bukhari dalam Adabul Mufrad no. 644 (Shahih Al-Adabul Mufrad No.500 dari Jabir bin Abdillah)

Salam sepuluh malam terakhir Ramadhan (eh..dah tak sampai sepuluh dah la...). Kali ini saya bawakan hadis yang panjang ini kerana ingin mengajak sahabat-sahabat sekalian bermuhasabah tentang Ramadhan kita pada tahun ini.

  1. Adakah keterujaan kita untuk menyambut Aidil Fitri melebihi kerisauan kita kerana akan ditinggalkan Ramadhan?
  2. Adakah Lailatul Kamdar lebih menarik, tertarik dari Lailatul Qadar?
  3. Adakah kita berjaya mencapai ketiga-tiga fasa rahmat, pengampunan dan pembebasan dari api neraka seperti yang dijanjikan oleh Allah?
  4. Bagaimanakah keadaan kita jika kita tidak berjaya mendapat keampunan dosa setelah berakhirnya Ramadhan ini seperti yang dinyatakan hadis tadi? Celaka?
  5. Apa yang terjadi jika "celaka" itu yang menimpa kita?
  6. Masihkah ada lagi Ramadhan pada tahun hadapan untuk ditebus Ramadhan yang telah berlalu ini?
Ini antara persoalan yang berlegar di hati kami (saya dan Kak Nur) semasa berbuka semalam. Lintasan hati yang menerbitkan kerisauan yang bukan sedikit. Lebih dari kerisauan menunggu result 'final exam', kerana jika sangkut 'final exam' masih ada peluang untuk 'repeat' pada semester hadapan. Tetapi sempatkah kita untuk 'repeat' ujian Ramadhan ini?

Fikirkan sahabat....selepas ini, adakah anda masih risau dengan baju raya yang belum dibeli, langsir yang belum bertukar, atau biskut-biskut raya yang belum dibuat?.....



No comments:

Followers