About Me

My photo
shah alam, selangor, Malaysia
seorang manusia biasa, yang berusaha membuat sesuatu yang laur biasa. seorang pelari yang sedang berlari di sebuah trek kehidupan. aku mungkin tidak mampu menjulang senjata, menyumbang emas permata. namun yang ku tahu aku ingin mati sebagai pejuang agama, dalam tekad untuk memburu redhaNya

Wednesday, October 27, 2010

teruskan berjalan

Assalamulaikum wbt

Hari yang baru. semangat yang baru, dan memohon pada Ilahi untuk mendapat hati yang baru, menggantikan hati yang keras ini. Baru semalam mendapat suntikan semangat baru dari seorang sahabat yang dikagumi. kerana apa saya mengaguminya? kerana setiap kali saya bertanya saya tahu saya akan mendapatkan jawapan yang bernas. Bertitik tolak dari satu persoalan tentang perbezaan aliran dalam jemaah Islam (Siasah dan Tarbiyah), mencetuskan satu pencerahan yang saya rasa amat mengesan dalam diri saya. Baru saya tersedar beberapa kelemahan diri yang saya rasa dahulunya merupakan kelebihan yang saya banggakan. Betul kata-kata orang soleh bahawa ujian yang paling berat adalah nikmat yang diberi berbanding musibah yang menimpa. "Ukhti....jangan terlalu IDEALISTIK. Orang susahkan nak laksanakan". Kalau dulu saya bangga dengan gelaran itu tapi kini saya rasakan inilah puncanya mengapa diri saya sukar difahami oleh orang disekeliling saya. Dan katanya lagi setiap orang ada peranan masing-masing. "Kita buat kerja kita dan orang buat kerja mereka. yang penting adalah mencapai matlamat yang satu iaitu Dawlah Islamiyyah". Impressive enough for me. Cukup untuk diri saya yang selalu merasakan diri ini hebat dan berfikiran ke hadapan mendahului oarng lain. tanpa saya sedari bahawa saya hanya seorang egois yang terlalu mengharapkan kesempurnaan. 

Dan the best part of this conversation is this: "keep walking, your academic must keep walking. Biar kita lambat dari orang lain tapi kita kene teruskan berjalan. Biar lambat yang penting apa? (He asked me)" and i answered," Yang penting sampai and Mardhatillah : ). And He said, (part ne yang bangga ne huhuhu) "enti memang bijak".

What i want to share is that in everything we do the most important thing is our aim. Is it to achieved Mardhatillah or what? put aside other aims because if you chase Allah's love the world will come to you. And to be a good member of Harakah Islam, you should put aside all the differences and try to find the similarity. Wihdatul Fiqh, Wihdatul qalbi and Wihdatul amal. then only we can focus on our most important aim, Dawlah Islamiyyah. And also is to keep go on and do your best to achieved them even thought the journey is long and hard and your steps are short and slow. Just like Dr. Mas Afzal said, "this journey is not the primrose path". 

So  my duty as "Hanya Hamba" is to keep "walking" until i reach my God.

Ya Allah
Kuatkan aku di jalan Mu
Tatkala dugaan Mu begitu kuat menghembus diri ku
Tunjukkan aku jalan redha MU


Syukran to akh Farid. yang menyedarkan saya bahawa diri ini hanya hamba yang serba kekurangan

No comments:

Followers