About Me

My photo
shah alam, selangor, Malaysia
seorang manusia biasa, yang berusaha membuat sesuatu yang laur biasa. seorang pelari yang sedang berlari di sebuah trek kehidupan. aku mungkin tidak mampu menjulang senjata, menyumbang emas permata. namun yang ku tahu aku ingin mati sebagai pejuang agama, dalam tekad untuk memburu redhaNya

Monday, May 28, 2012

Infak cinta


" Eh, hari ni turn kau kan basuh talam," Gelas dicapai lalu disuakan ke bibir. Matanya menatap wajahku. "Ha'a. Ya, aku." Aku membalas malas sambil tangan menguis sisa makanan di dalam talam.

'Kena cepat ni. Nanti bertembung pula.' Aku mengangkat dulang makanan kami setelah selesai kesemua sahabatku makan. Lalu, bergegas untuk turun membasuh dulang di bawah. Tetapi, ketika aku membuka pintu yang memisahkan antara dewan dan tangga, "Allahuakbar!" Nasib baik tak terlanggar. Wajah dihadapan keilhatan menunduk sebelum memberi laluan kepadaku untuk berlalu. Degup jantungku berlari laju. Sudah kali ke berapa untuk minggu ini. Ya Allah, dugaan apakah ini?

Wajah itu, selalu singgah dalam ingatanku. Kata Teacher, dia wanita solehah terakhir di sekolah kami setakat ini. Tidak ku tahu apa yang menjerat hatiku padanya. Dan aku juga tahu, bukan aku seorang yang terjerat. Malah, dia turut menjadi bualan di kalangan pelajar lelaki yang lain. Tapi, dia sang mawar berduri di taman larangan, kata Teacher lagi. Harumnya memukau, namun durinya tetap terpasak.

Aku sedar, di usia ku yang masih sangat muda ini, adalah mustahil untuk aku mendapatkannya. Namun, keinginan ini sangat kuat, dan semakin hari, semakin kuat. Jika dahulu, wajahnya hanya mengganggu tenang hatiku, tapi kini, ia turut mengganggu lena tidurku. Mimpi tentang dirinya mengejutkan aku kala dinihari. Membuat hatiku semakin gusar, dan ku rasa jiwa ku semakin jauh dari Allah.

Suatu malam, selepas terjaga dari mimpi yang sama buat kesekian kalinya, aku menghubungi Teacher. Kunyatakan persoalan yang mengganggu ketenteraman hatiku melalui sms. Balas Teacher, " solat hajat. Minta Allah jauhkan dari yang buruk-buruk. Dan tetapkan hati untuk kebaikan." Hanya itu pesannya..

Aku akur dengan pesan guru yang amat ku sayangi itu. Lalu aku berwudhuk, dan menghadapkan diriku kepada Allah, tuhan yang mentakdirkan semua ini.

Dalam keheningan malam, aku merayu pada tuhanku.....

" Wahai Allahku, tuhanku yang mmberikan rasa dalam hati. Kau campakkan perasaan dalam hatiku, dan hanya Kau yang tahu seperti apakah perasaan itu.  Kau tahu Ya Allah, aku menyukai seorang hambaMu. Tapi Ya Allah, Kau juga tahu akan kekurangan diriku. Keadaanku tidak mengizinkan untuk aku meraikan perasaan itu. Masih banyak kekurangan yang ada dalam diriku. Dan Engkau juga lebih tahu, bilakah masa yang sesuai untuk aku menyuburkan rasa itu. Dari itu Ya Allah, Kau bantulah hambaMu yang dhaif ini. Jika benar Kau jadikan dia untukku, Kau simpanlah rasa ini, sehingga waktu yang sesuai. Waktu pada ketika aku betul-betul bersedia untuk meraikannya, dengan segala kemampuanku. Ketika ini, aku hanya ingin fokus kepada jihad dalam menuntut ilmu. Diriku belum layak untuk memikul amanah yang sangat besar itu. Bantulah aku, untuk menepis segala godaan yang sentiasa mengasak hatiku. Bantulah hambaMu yang kerdil, dhaif dan hina Ya Allah.....

Aku infakkan cintaku kepada Allah. Jika benar cinta itu darinya, maka Dia lebih tahu bila masanya, dan siapa orangnya. Ketika ini, yang mampu ku lakukan hanya berserah. Berserah, bukan bermakna aku berputus asa, tetapi, kerana aku yakin pada Tuhanku. Dia yang menciptakan aku, dan Dia juga yang menumbuhkan perasaan dalam hatiku, maka kuserahkan kepadaNya untuk menjaga cintaku......

Catatan


Jiwa remaja sentiasa diduga dengan perasaan cinta. Tetapi, percayalah anak-anakku, jika dia telah tertulis untukmu, maka dia akan tetap menjadi milikmu. Yang mampu kau usahakan adalah menjadikan dirimu soleh dan solehah. Kerana siapa dia, bergantung pada siapa dirimu. Buat masa ini, infakkan dirimu pada Allah, bersama-sama dengan cintamu itu ....(^_^)


only a creation created by the almighty creator

1 comment:

Bulan Syurga Firdausi said...

yup betul..takkan lari gunung dikejar :) kan..?

Followers