About Me

My photo
shah alam, selangor, Malaysia
seorang manusia biasa, yang berusaha membuat sesuatu yang laur biasa. seorang pelari yang sedang berlari di sebuah trek kehidupan. aku mungkin tidak mampu menjulang senjata, menyumbang emas permata. namun yang ku tahu aku ingin mati sebagai pejuang agama, dalam tekad untuk memburu redhaNya

Monday, November 15, 2010

Zulhijjah: Lambang suatu pengorbanan

Salam dear Ikhwan and akhwat

Ramai orang berkata, kehidupan adalah suatu kitaran. Dan dalam kitaran hidup ini kita sekali lagi dipertemukan dengan Zulhijjah,bulan yang sinonim dengan pengorbanan. Pengorbanan Nabi Allah Ibrahim ketika berpisah dengan anak dan isteri tercinta dan ketika diperintah Allah untuk menyembelih anaknya. Juga pengorbanan Siti Hajar dalam merelakan dirinya ditinggal sang suami tercinta bersama anaknya yang masih merah di tanah yang gersang dan asing. Dan pengorbanan Nabi Ismail untuk dikorbankan oleh ayahnya sendiri demi mlaksanakan perintah Allah. Kisah ini sudah sering kita dengar setiap tahun. Selain itu Zulhijjah juga snonim dengan hari raya Aidiladha dan ibadah korban serta ibadah haji. Kesimpulannya , Zulhijjah sangat sinonim dengan pengorbanan. Persoalannya, dalam kita mendengar dan menghayati kisah-kisah tersebut, pernahkah kita terfikir tentang pengorbanan yan pernah kita lakukan dalam hidup? Apakah pengorbanan yang pernah kita lakukan sepanjang kehidupan kita? Terutamanya terhadap agama Islam yang kita anuti ini?

Berapa banyakkah wang ringgit yang telah kita laburkan di tabung-tabung amal? Berapa banyakkah mas yang telah kita habiskan di program-program Islam? Berapa banyakkah tenaga yang telah kita curahkan untuk membantu dakwah dijalan Allah? Dan berapa banyak buah fikiran yang telah kita curahkan untuk membangunkan ummah? Saya tujukan soalan ini kepada kalian dan diri saya sendiri. Tidak pernahkah kita merasa cemburu terhadap golongan yang dijanjikan Allah untuk menghuni syurga kerana pengorbanan mereka terhadap Islam? Sampai bila kita hanya ingin "BERSEDERHANA" dalam mengamalkan Islam tanpa ada rasa untuk menjadi golongan yang disebut dalam ayat dibawah ini?

Hai orang-orang yang beriman, barangsiapa di antara kamu yang murtad dari agamanya, maka kelak Allah akan mendatangkan suatu kaum yang Allah mencintai mereka dan mereka pun mencintai- Nya, yang bersikap lemah lembut terhadap orang yang mukmin, yang bersikap keras terhadap orang-orang kafir, yang berjihad dijalan Allah, dan yang tidak takut kepada celaan orang yang suka mencela. Itulah karunia Allah, diberikan-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya, dan Allah Maha Luas (pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui. (TQS. al-Mâidah [5]: 54)


Sekadar peringatan untuk diri sendiri yang sering leka dan alpa dalam menghayati peranan sebagai Hamba di muka bumi ini.

Ingatlah saudaraku sekalian, Islam tidak memerlukan kita, tetapi kita yang memerlukan Islam. Perjuangan Islam akan terus berjalan tanpa kita, tetapi apalah makna kehidupan tanpa perjuangan. Harta yang melimpah ruah belum tentu mampu menyelamatkan kita dari neraka Allah tetapi setitis peluh yang menitis di jalan perjuangan insyaallah akan menjadi saksi di hadapan Allah.

Wallahualam
Salam Aidiladha = )

No comments:

Followers