About Me

My photo
shah alam, selangor, Malaysia
seorang manusia biasa, yang berusaha membuat sesuatu yang laur biasa. seorang pelari yang sedang berlari di sebuah trek kehidupan. aku mungkin tidak mampu menjulang senjata, menyumbang emas permata. namun yang ku tahu aku ingin mati sebagai pejuang agama, dalam tekad untuk memburu redhaNya

Monday, June 25, 2012

Hamba Tuhan Yang Maha Pemurah ('Ibadurrahman)

Di suatu malam, yang penuh dengan kegalauan hati, keserabutan fikiran, dan kekacauan rasa. Seperti biasa, usai solat maghrib, saya mencapai mushaf tafsir Al-quran untuk menyambung bacaan malam sebelumnya. Beserta dengan harapan untuk membuang segala rasa yang tidak enak yang setia menemani buat beberapa ketika ini. Bacaan terhenti pada surah Al-Furqan, ayat 56, halaman 365. Kebiasaan saya untuk membaca dahulu ayatnya dan diikuti dengan terjemahan. Saya lanjutkan bacaan sehingga ayat terakhir, ayat 77.

Usai membaca terjemahan ayat terakhir, saya termenung panjang. Memikir, dan mengulang membaca semula terjemahan kata-kata indah itu bermula ayat 63. Subhanallah.....Allah sedang menjawab pertanyaan-pertanyaan saya. Sedang memujuk saya. Memotivasikan saya dengan ciri-ciri Al-Ibadurrahman......

Dan pagi ini, sekali lagi saya mengulang ayat-ayat yang sama. Dan mencari pula tafsirannya. Subhanaallah....
Al-Furqan: 63-77


only a creation created by the almighty creator

No comments:

Followers