About Me

My photo
shah alam, selangor, Malaysia
seorang manusia biasa, yang berusaha membuat sesuatu yang laur biasa. seorang pelari yang sedang berlari di sebuah trek kehidupan. aku mungkin tidak mampu menjulang senjata, menyumbang emas permata. namun yang ku tahu aku ingin mati sebagai pejuang agama, dalam tekad untuk memburu redhaNya

Saturday, December 24, 2011

3H: muhasabah diri

Fasa ujian datang silih berganti. Kala ini saya sedang merenung kembali tinggalan masa yang berlalu untuk beberapa hari. Teringat entry Ustaz Hasrizal, "Jika ini sebuah perjalanan, adakah Khidir sebagai penunjuk." Saya buka lembaran semalam.Hyperventilation yang menemani sejak Khamis hingga ke saat ini masih setia di sisi. Saya bertanya pada diri, tatkala teringat kandungan entry itu, apa yang Allah ingin tunjukkan pada saya? Dengan setianya HV di sisi, banyak urusan saya yang tergendala. Kesemua kelas tuisyen terpaksa dibatalkan kerana kesihatan yang tidak mengizinkan. Yang mana secara tidak langsung menampakkan tanggapan negatif terhadap saya. Saya dianggap tidak profesional. 

Teringat pesan seorang sahabat, "tafakur dan muhasabah, penghubung kita dengan Allah." Saya sambut pesan sahabat dengan aplikasi. Setelah direnung dan diselam, akhirnya, saya kira, saya ketemu jawapannya. Allah sedang menegur saya.

Dalam kebelakangan ini, banyak program yang tidak dapat saya hadiri. Dan tentunya dengan alasan, "saya mengajar," "Ada kelas" dan yang seerti dengannya. Seolah-olah, tuisyen itu menjadi prioriti utama melebihi tuntutan gerak kerja jamaah. Sedang, ianya hanyalah sambilan sahaja dan masanya boleh di fleksibelkan mengikut awlawiyyat. Tetapi, saya leka. Dan akhirnya Allah menegur saya dengan cara ini. Terbungkam di rumah tanpa dapat ke mana-mana. Usahkan mengajar, menunggang motorsikal sahaja tidak mampu. Begitu mudah Allah menarik nikmat dari seseorang. 

Saya bersyukur dengan teguran ini. Sekurang-kurangnya saya masih diberikan kesedaran untuk menginsafi kelalaian diri. Sesungguhnya rezeki itu dari Allah. Dang jangan takut kehilangan rezeki kerana gerak kerja Islam. Allah takkan membiarkan pekerja-pekerjaNya kebuluran dalam perjuangan. Cuma mungkin akan diuji dengan sedikit kelaparan. 

Saya nukilkan kisah ini, supaya, sekiranya berlaku lagi, mungkin nukilan ini akan mengingatkan saya untuk tidak tersalah langkah lagi.

2 comments:

Bulan Syurga Firdausi said...

manusia paling pandai :) Allah....

hanya hamba said...

manusia plg pandai?
Allah bukan manusia. Allah adalah Pencipta manusia. Semestinya Pencipta lebih hebat dari ciptaan

Followers