About Me

My photo
shah alam, selangor, Malaysia
seorang manusia biasa, yang berusaha membuat sesuatu yang laur biasa. seorang pelari yang sedang berlari di sebuah trek kehidupan. aku mungkin tidak mampu menjulang senjata, menyumbang emas permata. namun yang ku tahu aku ingin mati sebagai pejuang agama, dalam tekad untuk memburu redhaNya

Friday, September 27, 2013

Mimpi

nak cerita sikit tentang gambar header blog ni. gambar itu saya ambil secara random semasa ke Timah Tasoh. Ada banyak lagi gambar lain yang saya ambil, tetapi, ini yang paling saya suka. Dan anda ingin tahu apa yang paling saya suka tentang gambar itu? Semuanya kerana AWAN.

Ketika itu, cuaca panas terik, tetapi berangin. Fenomena yang biasa di Perlis. Hari yang baik. Sebaik melangkah di kawasan tersebut, saya terus terpesona dengan gumpalan awan yang cantik itu. Hari yang cerah, dengan gumpalan awan, yang kelihatan seperti kapas yang terapung. Gumpalan awan itu seolah memayungi bukit bukau di bawahnya. Disebalik awan itu, seolah-olah ada cahaya yang menyinar. Subhanallah... Sinaran itu, seperti impian yang akan menjadi kenyataan. Seperti suatu kegemilangan yang bakal menerjah. Membuatkan orang-orang jadi takjub dan terkagum-kagum.

Awan, pada saya adalah tamsilan impian. Kata pujangga, yang selalu saya dendangkan ke telinga anak-anak dahulu, "gantunglah cita-cita mu setinggi langit, jika ia terjatuh, mungkin tersangkut pada awan". Begitu indahnya awan pada saya.

Ironinya, saya sukar melihat awan yang cantik sekarang. Sehingga membuatkan saya terlupa untuk bermimpi.Tidak. Bukan lupa. Tapi takut untuk bermimpi. Mungkin kerana mimpi-mimpi saya sebelum ini setinggi awan, menyebabkan sakit ketika terjatuh itu melumpuhkan. Saya trauma. Ramai yang menghulur tangan. Tetapi, haluan mereka tidak sama dengan impian saya. Saya cuba turuti, dengan harapan, setelah sembuh nanti, saya mampu terbang ke awan impian saya. Ternyata, ianya semakin menyakitkan. Diheret, diseret ke sana sini. Dan hati saya semakin hancur melihat awan yang semakin jauh. Dan akhirnya, saya memilih untuk tidak lagi bermimpi. Terus hidup dalam realiti, diheret dan diseret ke sana sini. Calar balar di hati hanya diketap dibibir. Bila saya mengadu, sakit yang dirasa, ditusuk pula dengan kata, "mengapa diikut sahaja? Kita hanya mencadang sahaja. Sekarang, tanggunglah sakitnya."

Tidak tahu saya, bagaimana ingin diakhir kalam ini. Awan, masihkah dapat digapai? Atau saya akan terus diheret dan diseret, dan hanya mampu memandang, sang awan sirna menjadi titis hiba. Akhirnya lenyap diserap bumi.


only a creation created by the almighty creator

1 comment:

hanya hamba said...

i just realize, i can't even choose my own outfit for engagement, and probably my wedding....

Followers